Silvan dropper Black Friday til fordel for “Plant et Træ”

Silvan har droppet Black Friday til fordel for "Green Weekend" den 26.-28. november. Kæden donerer fem procent af weekendens omsætning til "Plant et Træ" – sidste år blev det til mere end 700.000 kroner.

Silvan erstatter Black Friday med Green Weekend. Fem procent af weekendens omsætning går ubeskåret til Plant et Træ.
Silvan erstatter Black Friday med Green Weekend. Fem procent af weekendens omsætning går ubeskåret til Plant et Træ.

Silvan gentager sidste års succes og erstatter Black Friday med Green Weekend, hvor fem procent af weekendens omsætning går ubeskåret til non-profit-organisationen Plant et Træ, hvis mål er at plante træer til gavn for miljøet. Siden 1988 har organisationen plantet mere end 1,5 millioner træer i Danmark, og dette års donation vil støtte plantningen af nye skove i Danmark, som vil bidrage til et bedre miljø for os alle. Sidste år lød donationen på mere end 700.000 kroner.

LÆS OGSÅ: Silvan dropper de trykte tilbudsaviser

LÆS OGSÅ: Holmris B8 planter erstatningstræer

– Vi indgik partnerskabet med Plant et Træ i 2020, fordi vi er overbeviste om, at det vil have en positiv effekt på miljøet og i lokalsamfundene. Efter den store succes sidste år, hvor Plant et Træ kunne donere frugttræsplantager til 58 børnehaver, er vi mere end glade for at kunne informere om, at vi vil gøre dette igen, siger Rasmus Kjærgaard, der er CSO i Silvan.

Aflysning af Black Friday er et af mange grønne tiltag i Silvan

Samarbejdet med Plant et Træ er et af flere initiativer fra Silvan for at agere mere miljøvenligt. Yderligere tiltag inkluderer blandt andet ændringen til udelukkende at anvende LED-lys i alle butikker, introduktionen af plastikfri indkøbsposer, implementeringen af en grønnere produktportefølje (”Skabt med omtanke”) samt en trin-for-trin reduktion af plastforbruget i emballering for eksempel inden for E-handel. Allerede i oktober i år meddelte Silvan, at man har udfaset trykte tilbudsaviser, hvilket sparer cirka 134.000 kilometer papir om året.

– Vi hos Silvan er bevidste om vores ansvar for at blive mere bæredygtige, og vi bestræber os på at indfri FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling. Vi gennemgår løbende vores sortiment samt driften for at kunne identificere yderligere potentialer for forbedring, siger Jan Becker, der er administrerende direktør i Silvan.

Silvan har 42 byggemarkeder og butikker i både byer og forstæder samt en online-butik i Danmark. Sortimentet omfatter både klassiske gør-det-selv-produkter, som byggematerialer og haveredskaber og produkter til forbedringer af hjemmet og smart homeartikler, alle skabt med omtanke for bæredygtighed. I de senere år er der gradvist kommet fokus på mere kundekomfort og -service. Serviceydelser som for eksempel savværk, farvetoning, gratis udlån af el-ladcykel og trailere, værktøjsudlejning, nøgleservice og pakkeshop er blevet udvidet, og er en integreret del af kædens værdigrundlag.