Re­gion Ho­ved­sta­den vil gen­bru­ge fle­re møb­ler med ny gen­brugs­plat­form

44.000 medarbejdere i Region Hovedstaden får med ny digital genbrugsplatform mulighed for at bestille brugte møbler til deres arbejdsplads. Målet er at reducere CO2-udledning og spare penge til gavn for både hospitaler og regionens borgere.

​Region Hovedstaden bruger årligt op mod 25 millioner kroner på indkøb af møbler. Med en ny tjeneste kaldet Genbrugsplatformen bliver det fra i dag endnu nemmere for regionens medarbejdere at genbruge møbler.

Lanceringen af Genbrugsplatformen er en vigtig del af den grønne omstilling af Region Hovedstadens indkøbspraksis og er et af mange initiativer i Region Hovedstadens ambitiøse Grøn2030-plan, der skal nedbringe CO2-udslippet drastisk. Fremover vil regionen systematisk prioritere køb af produkter med lang levetid, som kan genbruges igen og igen, og der bliver stillet større krav til leverandører.

– En stor del af regionens CO2-udledning kommer fra indkøb. Når en arbejdsplads så stor som Region Hovedstaden begynder at genbruge, så gør det en forskel både økonomisk og på CO2-udledningen. Genbrugsplatformen er en vigtig del af vores Grøn2030-plan, hvor vi skruer op for de grønne ambitioner og omstiller regionen mod cirkulær økonomi. Mange møbler vil undgå affaldscontaineren, og platformen skal inspirere til endnu flere bidrag, der gør os til en mere bæredygtig region, siger regionsrådsformand Lars Gaardhøj (S).

Genbrugsplatformen gør det muligt at følge med i, hvor mange møbler der bliver genbrugt, samt hvor meget CO2 og hvor mange penge, der bliver sparet, hver gang en medarbejder bestiller et genbrugsmøbel. Et kontor til fire, der indrettes med genbrugsmøbler, giver en besparelse på 25.000 kroner. Genbruget af møbler forventes at give en CO2-besparelse på 75 tons årligt.

Eksperter i genbrug

Det er Region Hovedstadens genbrugs- og donationslager i Center for Ejendomme, der skal drive den nye digitale platform. Her har medarbejderne flere års erfaring med at indsamle, upcycle og sende møbler og udstyr tilbage i cirkulation eller til udviklingslande.

Center for Ejendomme henter overskudsmøbler fra regionens hospitaler og virksomheder, der bliver gennemgået, rengjort og repareret efter behov. På Genbrugsplatformen kan medarbejderne se fotos og information og gratis bestille og få leveret genbrugsmøbler.

Regionen vil fremadrettet undersøge muligheden for, at Genbrugsplatformen udvides til også at inkludere kommunerne i Region Hovedstaden.

Genbrugsplatformen er udviklet i et samarbejde mellem Region Midtjylland og Region Hovedstadens Center for Ejendomme og Center for Økonomi.