Kinesisk dragefad solgt for 35,5 millioner hos Bruun Rasmussen

Det højeste hammerslag i Bruun Rasmussens historie er netop blevet slået efter en nervepirrende budkrig i auktionssalen i Bredgade onsdag eftermiddag den 2. juni. 35,5 millioner kroner lød prisen på et meget sjældent Mingfad fra Kina af blådekoreret porcelæn med dragemotiv.

Kinesisk dragefad solgt for 35,5 millioner kroner hos Bruun Rasmussen. Foto: PR.
Kinesisk dragefad solgt for 35,5 millioner kroner hos Bruun Rasmussen. Foto: PR.

Den smukke antikvitet med omkring 600 år på bagen overraskede alle i auktionssalen. Efter nogle spændede minutter faldt hammeren ved 35,5 millioner kroner. Fadet stammer fra en prominent privatsamling efter svenskeren Salomon Sörensen (1856-1937), der gennem tre årtier fungerede som Malmøs stadsarkitekt og tegnede og opførte mere end 100 bygninger i byen med inspiration hentet fra renæssancen og Firenze. Sörensen var en passioneret samler af kinesisk og japansk kunsthåndværk og havde en enorm viden inden for feltet.

LÆS OGSÅ: Prins Henriks skulpturer på auktion hos Bruun Rasmussen

LÆS OGSÅ: Bronzefigur af Johannes C. Bjerg solgt for 750.000 kroner

– Vi var godt klar over, at fadet ville koste en del, og at der ville være en stor interesse for det. Vi vidste også, at det ville appellere til samlere rundt omkring i verden, og ikke mindst i Kina. Derfor var der også sat alt ind på at markedsføre det i diverse medier. Jeg må dog erkende, at vores vurdering ikke ramte plet, men resultatet var til gengæld mere end tilfredsstillende, fortæller Ralphs Lexner, leder af afdelingen for asiatisk kunst og kunsthåndværk hos Bruun Rasmussen.

Antikvitet fra prominent privatsamling

Den smukke antikvitet med 600 år på bagen stammer fra en prominent privatsamling efter svenskeren Salomon Sörensen (1856-1937), der gennem tre årtier fungerede som Malmøs stadsarkitekt og tegnede og opførte mere end 100 bygninger i byen med inspiration hentet fra renæssancen og Firenze. Sörensen var en passioneret samler af kinesisk og japansk kunsthåndværk og havde en enorm viden inden for feltet.

Dragen – et symbol på lykke

Motivet på det eftertragtede fad er særdeles fantasifuldt. På fadet vrider en skællet drage sig i et bølgende hav omgivet af lotusblomster. Dragen som motiv er gennem århundreder blevet anvendt i Asien, og det mytologiske væsen skildres ofte som en sammenblanding af forskellige dyrearter med for eksempel en slangekrop og et løvehoved. I kinesisk mytologi forbindes den med lykke, ædelhed og styrke – egenskaber, der ligger langt fra den vestlige verdens legender om uhyggelige, ildspyende monstre. Den trekloede version af dragen, som vi møder på fadet, er traditionelt set blevet forbundet med adelen, hvor den kejserlige drage altid skildres med fem kløer.

Et af de mest kendte internationale opslagsværker, når det gælder keramik fra den del af verden, er Wang Qingzhengs ”A dictionary of Chinese ceramics” fra 2003, og på forsiden ser man et tilsvarende fad med den trekloede drage. Det understreger, at der virkelig er tale om en antikvitet af format.

Læs mere om det eftertragtede dragefad HER.