Kampagne: Børneværelset skal være for barnet

Hvem skal børneværelset indrettes og farvesættes for, hvis det ikke er for børnene? En undersøgelse på vegne af Nordsjö fra analyse- og konsulentorganisationen YouGov, viser, at mindre end én ud af ti børn selv bestemmer, hvordan deres egne værelser skal se ud. Derfor lancerer Nordsjö kampagnen "Drømmeværelset" - et initiativ som giver børnene mulighed for at være mere delagtige i indretningsprocessen.

Indretning er altid et aktuelt emne, og i dag ser mange det som en mulighed for at kunne holde sit hjem opdateret med de sidste nye trends. Spørgsmålet er, hvem vi egentlig indretter for? En frisk undersøgelse på vegne af Nordsjö fra YouGov viser, at det ofte er andet end barnets egne ønsker, der styrer indretningen af børneværelset.

– Med de sociale medier er vores hjem blevet meget mere offentlige end nogensinde før, hvilket er med til at gøre os ekstra opmærksomme på vores valg. Måske tør vi ikke involvere vores børn? Det er faktisk rigtig synd, da det vigtigste er, at den der bor og anvender rummet, trives med det, siger Katja Kristensson, ansvarlig for Nordsjös sociale medier.

Undersøgelsen viser, at det ofte er forældrene, som bestemmer over indretning og farver i børneværelset – også blandt forældre som samtidig siger, at de hovedsagligt bliver inspireret af deres børn. Det viser, at viljen hos forældrene findes, men at det praktisk er svært at involvere sine børn i indretningen. Det er med baggrund i dette, at Nordsjö lancerer “Drømmeværelset” – et initiativ som giver børnene mulighed for at have en mening, når det kommer til deres eget værelse.

– Med “Drømmeværelset” vil Nordsjö fortsætte med at gøre hverdagen lidt mere farverig. Vi vil give mindre plads til regler og faste mønstre, og mere plads til kreativitet, farver og personlighed. Der er selvfølgelig praktiske udfordringer i forhold til børnenes ønsker, men vi vil gerne opfordre forældre til at tage børnene mere med i processen. Vi synes, at børneværelserne skal være for børnene, forældrene bestemmer jo ofte over alle de andre rum, siger Louise Forslund, Brand Manager Nordsjö.

Omdrejningspunktet for initiativet er en speciel produceret malebog. Bogen består af tegninger af forskellige værelser – disse sider kan også downloades fra Nordsjös hjemmeside. Børnene kan farvelægge, dekorere og udforme deres eget drømmeværelse og lade fantasien få frit løb, samtidig med at forældrene kan få værdifulde råd og inspiration på hjemmesiden. Når barnets tegning er færdig, kan den afleveres i en Nordsjö-butik, hvor den vil blive tolket af en farveekspert i butikken, som herefter giver forslag til, hvordan barnets ønsker og design kan anvendes i virkeligheden.

– Det bliver som en bro mellem barnets livlige fantasier og hjemmets faktiske forudsætninger. Vi mener, at det er et rigtig godt værktøj, dels for børnene selv men også for forældre, der ønsker at børnene skal blive, og være, mere involverede, afslutter Louise Forslund.