Ilva vil usunde søvnvaner til livs med Chris MacDonald

Ilvas samarbejde med Just Human, som er stiftet af den anerkendte humanfysiolog Chris MacDonald, har til formål at få unge og deres forældre til at forstå, hvor afgørende søvn er for børn og unges udvikling og indlæring – og hvad vi hver især kan gøre for at sikre os en bedre nats søvn. Grundet Covid-19 blev det første søvn-foredrag med Chris MacDonald omlagt til et webinar, og det er noget, som Ilva vil fortsætte med i 2021. For søvn er vigtigt, og det er Ilvas mission at skabe et fundament for god søvn blandt danskerne.

Chris MacDonald. Foto: PR.
Chris MacDonald. Foto: PR.

I efteråret 2020 skulle Ilva have afholdt et fysisk foredrag med Chris MacDonald omkring søvn, men på grund af omstændighederne blev formatet med stor succes ændret til et gratis webinar. Webinaret havde 2.000 deltagere, som fik vigtig indsigt i søvnvaner og værktøjer til, hvordan man kan komme usunde søvnvaner til livs. Desuden havde deltagerne mulighed for at stille spørgsmål til Chris direkte. På grund af den store succes fortsætter Ilva i samarbejde med Just Human med at udbyde webinarer i det nye år.

– Søvn er en af de mest afgørende faktorer for vores mentale, sociale og fysiske trivsel og sundhed samt vores indlæringsevne. Søvnen er under pres i vores moderne liv, blandt andet pga. vores skærmforbrug: Omkring halvdelen af 11-15-årige sover mindre end anbefalet. Andelen af børn og unge, der sover for lidt, er fordoblet over de seneste tre årtier. Ligeledes er andelen af 11-15-årige, der føler sig trætte mindst en gang om ugen, steget markant over de seneste årtier. Hvis vi gerne vil se de unge og kommende generationer vokse op med langt større trivsel, skal vi tage søvn alvorligt, udtaler Chris MacDonald.

De gode søvnråd

Ilva har fastlagt, at de vil prioritere bæredygtighed og sundhed i deres forretning og sortiment. Det gælder også på sengefronten med et øget fokus på kvalitet og øget andel af senge med miljømærker som Svanemærket og Standard 100 by Oeko-Tex® i sortiment. Ilva har eksperter ansat indenfor sengerådgivning, som dermed også støtter op om Just Humans vigtige arbejde. Ilva sætter en ære i at rådgive kunderne omkring, hvilken seng der passer til kundens behov, og som sikrer den rette støtte og komfort som fundament til en god nattesøvn. Når kunder vælger at købe deres nye seng hos Ilva, så er det ikke kun kompetent vejledning, de får, så er de også med til at støtte op om Just Humans arbejde.

– Hos Ilva har vi Danmarks største udvalg af senge , og det synes vi bærer et ansvar med sig i form af kompetent og faglig rådgivning omkring sengevalg og andre vigtige råd til nattesøvnen. Det går fint i tråd med Just Humans målrettede indsats for en forbedring af børn og unges søvn og dermed deres helbred og mentale sundhed. Noget som også skaber et motiveret formål i vores dagligdag, udtaler Martin Hallund, Ilvas kædedirektør.

Det næste webinar med Chris Macdonald bliver afholdt d. 19. januar 2021. Følg med på  Ilvas Facebook-side eller tilmeld dig Ilvas nyhedsbrev for at få nærmere besked. Du kan også finde råd og vejledning til god søvn og valg af seng på www.ilva.dk/søvn.

De 8 vigtigste fakta om søvn ifølge Chris MacDonald og Just Human

  • Søvnfact 1: Immunforsvar – En god nats søvn og en regelmæssig døgnrytme forstærker dit immunforsvar, hvilket gør det lettere for kroppen at bekæmpe sygdomme som influenza.
  • Søvnfact 2: Motion – Motion og intens aktivitet er godt for dit helbred, men hold dig i ro inden sengetid, da adrenalinen ellers vil holde dig vågen.
  • Søvnfact 3: Trafik – Alle ved, at alkohol og kørsel er en farlig kombination, men vidste du, at det samme faktisk gælder søvnmangel og kørsel? Døsig kørsel er til samme fare som promillekørsel, og mangel på dyb søvn i længere perioder kan gøre dig usikker og sænke din reaktionsevne.
  • Søvnfact 4: Temperatur – Temperaturer har stor betydning for kvaliteten af din søvn, og stabile og kølige temperaturer gør det nemmere for dig at sove. Optimal temperatur er 18 grader celsius.
  • Søvnfact 5: Børn – Når børn sover, udvikler de sig og bliver både klogere og stærkere. Derudover genopbygger deres kroppe sine celler, så derfor er det vigtigt, at de får nok god og sammenhængende søvn om natten.
  • Søvnfact 6: Indlæring – En god nats søvn er med til at øge overskuddet og lysten til at lære. Bliver den dybe søvn afbrudt om natten, går det ud over hjernens indlæringsevne, koncentrationsevnen, hukommelse og evnen til at tænke.
  • Søvnfact 7: Mad – Du sover, som du spiser. Et stabilt blodsukker er med til at give en rolig og uforstyrret søvn. Gå hverken sulten eller overmæt i seng. Spis senest fire timer før, du skal sove, og undgå helst måltider, der indeholder meget protein, hvis du har søvnproblemer.
  • Søvnfact 8: Mobilen – Mobilen kommer tit med i seng, men lad den overnatte i stuen. Det er dig – ikke mobilen – der skal lades op i soveværelset.