Ikea løfter omsætning i 2020 trods coronavirus

Trods af coronavirus og seks uger med frivilligt lukkede varehuse formår Ikea Danmark at løfte både omsætning og resultat i 2020. Det flotte resultat kan tilskrives medarbejdernes evne og parathed til lynhurtig at tilpasse sig kundernes ændrede behov i takt med at livet i hjemmet blev vigtigere end nogensinde før.

For Ikea og mange andre virksomheder har forretningsåret 2020 været uden sidestykke. Et vanskeligt år præget af coronakrisen ender med et tilfredsstillende årsregnskab for Ikea Danmark med en omsætning på 4,8 milliarder kroner og et resultat efter skat på 349 millioner kroner mod 316 millioner kroner året før. Dermed løftede Ikea omsætningen i 2020 med 3,3 procent. I samme periode steg onlinesalget markant og voksede i forretningsåret knap 57 procent. i forhold til året før, hvilket hænger sammen med, at man i marts frivilligt valgte midlertidigt at lukke varehusene ned.

Det flotte resultat ville ifølge Country Retail Manager i Ikea Johan Laurell ikke være muligt uden en uforlignelig indsats af alle medarbejdere i organisationen, der sikrede, at Ikea trods ændrede vilkår forblev relevant, tilgængelig og ikke mindst sikker for både kunder og medarbejdere. I det forgangne år fik de mange danskere et fornyet fokus på hjemmet, som blev rammen om både hjemmeskole, hjemmekontor, hjemmebørnehave, hjemmefitness og meget andet. Ikea tilpassede sig hurtigt den øgede efterspørgsel efter produkter og indretning med nye, relevante og bæredygtige løsninger og services.

– Der skal lyde en enorm stor tak til alle vores medarbejdere. De gjorde det muligt for os at omstille kommunikation, løsninger og services lynhurtigt, så vi kunne opfylde kundernes ændrede behov for indretningsløsninger og handleadgang. Det kan vi godt være stolte af. Nu kan vi fremvise et flot resultat, der sikrer, at vi fortsat er en sund forretning. Det var virkelig en unik holdindsats, siger Johan Laurell.

Country Retail Manager i Ikea, Johan Laurell. Foto: PR.
Country Retail Manager i Ikea, Johan Laurell. Foto: PR.

Ikea har under krisen i det forgangne år hverken afskediget medarbejdere eller gjort brug af statens økonomiske hjælpepakker. Til gengæld har Ikea prioriteret at donere cirka 10.000 produkter til en værdi af cirka 3 millioner kroner til eksempelvis hospitaler og nødhjælpsorganisationer, herunder herberger og kvindecentre.

– Ikea har altid ønsket at tage et samfundsmæssigt ansvar, og det gjorde vi også i det forgangne år, hvor behovet var særligt stort i foråret på grund af Covid-19. Vi har koncentreret os om at støtte der, hvor behovet var størst, nemlig på hospitalerne og hos udsatte borgere. Det var en prioritet som udsprang af ønsket om at gøre en samfundsmæssig forskel, siger Joan Laurell.

Bæredygtighed øverst på agendaen i 2021

Det seneste forretningsår har ikke kun været defineret af Covid-19 og omstilling, men også af bæredygtighed og klimavenlige tiltag, der skal realisere Ikeas mål om at blive en klimapositiv virksomhed i 2030.

– I Ikea har vi for længst sat retningen for vores arbejde med at blive en klimapositiv, cirkulær forretning i 2030. I det seneste forretningsår introducerede vi for eksempel Plantebollen, som er den plantebaserede pendant til den ikoniske kødbolle, vi udfasede engangsplastik, indførte en grøn varemærkning til de mest bæredygtige produkter, introducerede Ikea Better Living App – og ikke mindst gjorde vi hjemmelevering i elbiler tilgængelig for vores kunder i Københavnsområdet, siger Johan Laurell.

Han lover samtidig, at fokusset på bæredygtighed ikke bare fortsætter, men intensiveres i 2021 samtidigt med at Ikea fortsætter med at være lige så relevant for danskerne som altid.

– Livet i hjemmet er vores kernekompetence, og det er her, vi kan gøre den største forskel. Derfor glæder vi os meget til at introducere nye, grønne tiltag for de mange danskere i 2021. Vi mener, at vi i kraft af vores størrelse og udbredelse har et stort ansvar for at gå forrest i kampen mod klimaforandringerne, og frem mod 2030 vil det være vores vigtigste prioritering af rykke forretningen i en grønnere retning og samtidig inspirere kunderne til at leve et mere bæredygtigt liv i hjemmet, siger Johan Laurell.