Flytbar belysning i tøjbutik på Amager

I en tid med stigende online-salg og corona-nedlukning er det afgørende for detailhandlen, at kunderne får lyst til at komme ind i de fysiske butikker, når de igen åbner. Udover de rigtige varer og sikkerhedsforanstaltninger er indretning og indbydende belysning vigtige midler butikkers kamp om kunderne.

Peter Aaløse, der står bag LumenLight. Foto: PR.
Peter Aaløse, der står bag LumenLight. Foto: PR.

Konkurrencen i tøjbranchen er hårdere end nogensinde. Og samtidig har de mange måneders corona-nedlukning udfordret de fysiske butikker på de hurtige klik og billige priser fra nethandlen. Det er derfor nødvendigt at bruge de rigtige virkemidler for at få kunderne ind i de fysiske butikker, når de åbner igen og for at give dem de oplevelser, som man ikke kan få bag skærmen i et klinisk univers.

Iværksætterne Rikke Meldgaard og Natasja Gramstrup har samlet deres brands under ét tag i deres fysiske tøjbutik By Melgaard og Tasja & Silas. Fra starten har de været opmærksomme på, at tøjbutikken i Skottegårdens Butikscenter i Kastrup på Amager skulle have sit helt eget udtryk, og at varerne skulle præsenteres i den helt rigtige stemning.

– Selve indretningen og designet med møbler og inventar er elementer i den samlede oplevelse. Men for at få den helt rigtige stemning frem, er det faktisk belysningen, der er afgørende. Vi gik derfor helt bevidst efter en belysning, der virkede indbydende, varm og hyggelig, og som samtidig præsenterede tøjet indbydende og på en måde, så man får lyst til mærke kvaliteten og meget gerne prøve det. Altså alt dét, man netop ikke kan bag en skærm, fortæller Rikke Meldgaard.

Iværksætterne Rikke Meldgaard og Natasja Gramstrup har samlet deres brands under ét tag i deres fysiske tøjbutik By Melgaard og Tasja & Silas. Foto: PR.
Iværksætterne Rikke Meldgaard og Natasja Gramstrup har samlet deres brands under ét tag i deres fysiske tøjbutik By Melgaard og Tasja & Silas. Foto: PR.

Den fysiske butik på Amager blev indrettet med dæmpbare LED-spots i loftet, hvor et skinnesystem af typen Vento sikrer, at belysningen let og fleksibelt kan flyttes alt efter, hvilken effekt, man ønsker i butikken.

Flytbar belysning i tøjbutik på Amager. Foto: PR.
Flytbar belysning i tøjbutik på Amager. Foto: PR.

– Det var enormt vigtigt for os, at belysningen ikke var en permanent opsætning, men derimod fleksibelt, så vi kan rykke vores spots alt efter udstillingerne af tøjet, understreger Rikke Meldgaard.

Design og teknologi giver nye muligheder

Hos belysningseksperterne i LumenLight, der markedsfører en række udendørs og indendørs løsninger til flere brancher, mærker man den stigende interesse for at indtænke belysningen tidligere i designfasen, når en ny butik skal indrettes. Det skyldes ikke mindst de mange nye designmuligheder og den teknologiske udvikling inden for især LED-løsninger.

Flytbar belysning i tøjbutik på Amager. Foto: PR.
Flytbar belysning i tøjbutik på Amager. Foto: PR.

– I dag kan vi levere løsninger, hvor belysningen kan tones i flere farver og et utal af varmenuancer, så man får lige det udtryk, man ønsker i butikken. Herudover er driftsomkostningerne ekstremt lave i forhold til de tidligere generationer af spots, der i øvrigt også udviklede meget varme og derfor ofte krævede mere ventilation i lokalet, end man behøver i dag, understreger Peter Aaløse, der står bag LumenLight.

– Dårlig belysning kan få rummet til at synes mindre, tøjet kedeligt og butikken til at fremstå uinspirerende. Den rigtige belysning vil derimod bidrage til at gøre oplevelsen af butikken og varerne indbydende og interessante, Og det er netop jo netop dén oplevelse, butikkerne ønsker at give kunderne.

Flytbar belysning i tøjbutik på Amager. Foto: PR.
Flytbar belysning i tøjbutik på Amager. Foto: PR.