Flügger udvikler originale Verner Panton farver til Trapholt

Da Verner Panton skabte sin sidste installation, ”Lyset og Farven”, valgte han at bruge Flügger farver. Nu har Trapholt og Flügger genskabt farverne, der skinner om kap i museets store udstilling: Verner Panton – Farver en ny verden.

Trapholt museet i Kolding har genopsat Verner Pantons sidste store udstillingsprojekt, Lyset og Farven, med den næsten lige så kendte installation af samme navn. De specielle farver til udstillingen er udviklet af Flügger, som også leverede farver til den oprindelige udstilling efter Verner Pantons eget ønske. Foto: Trapholt © Stjernegaard Fotografi.
Trapholt museet i Kolding har genopsat Verner Pantons sidste store udstillingsprojekt, Lyset og Farven, med den næsten lige så kendte installation af samme navn. De specielle farver til udstillingen er udviklet af Flügger, som også leverede farver til den oprindelige udstilling efter Verner Pantons eget ønske. Foto: Trapholt © Stjernegaard Fotografi.

Dybt inde i Trapholts store arkiver fandt kurator Sara Staunsager og hendes assistent sidste år Verner Pantons originale dokumenter, der dokumenterede den verdenskendte møbeldesigner og indretningsarkitekts tanker om udstillingen ”Lyset og Farven”.

LÆS OGSÅ: Aftale skal udbrede Verner Pantons kløversofa til Europas byrum

LÆS OGSÅ: Flügger forventer stort overskud i 2021

Museet havde besluttet at genopsætte Verner Pantons sidste store udstillingsprojekt med den næsten lige så kendte installation af samme navn, som Panton i 1998 selv kuraterede og skabte specifikt til Trapholt. Desværre var det digitale kildemateriale meget sparsomt, da Verner Panton udviklede udstillingen i en tid, hvor breve, faxdokumenter og notepapirer dominerede.

– Det sendte os ud på en omfattende research, der blandt andet tog os ind i de dele af arkiverne, hvor ingen har været i mere end 20 år. Det var her, vi gjorde det spændende fund af Verner Pantons personlige noter og papirer omkring udstillingen, fortæller Sara Staunsager, der under researchen også besøgte Pantons enke og datter i Schweiz.

Papirerne viste blandt andet, at Verner Panton meget bevidst valgte, at der skulle bruges Flügger farver til installationen i udstillingen.

1.000 kvadratmeter farvebombardement

Installationen er i dag genskabt efter originalen til mindste detalje. Den består af et arkitektonisk tunnelforløb i form af otte rum efter hinanden, hver malet med deres egen mættet farve på både vægge, gulv og loft. I alt er der brugt 1500 liter maling til den intense farveoplevelse.

Anita Florisson, der til daglig leder Flüggers Tonelab, hvor hun blandt andet laver specialfarver for Flügger, havde ansvaret for udviklingen af Verner Panton farverne.

Kurator Sara Staunsager opdagede sammen med sin assistent Verner Pantons personlige noter om udstillingen i en del af Trapholts arkiver, ingen fra museet har besøgt i 20 år. Noterne afslørede blandt andet, at Verner Panton meget bevidst valgte Flügger farver. Foto: Trapholt © Stjernegaard Fotografi.
Kurator Sara Staunsager opdagede sammen med sin assistent Verner Pantons personlige noter om udstillingen i en del af Trapholts arkiver, ingen fra museet har besøgt i 20 år. Noterne afslørede blandt andet, at Verner Panton meget bevidst valgte Flügger farver. Foto: Trapholt © Stjernegaard Fotografi.

– Det var en spændende opgave. Vi skulle lave otte kraftkarle af de såkaldte pantonefarver, der normalt bruges til trykte farver. Så der blev skruet helt op for styrken i forhold til almindelig væg- og loftsmaling. Men det lykkedes ved hjælp af grundige computeranalyser og et nyt tonesystem med nogle seriøse farvemuskler, siger Anita Florisson.

Og den vurdering er Sara Staunsager på Trapholt ved Kolding enig i:

– Verner Panton brugte Flügger farver til sin installation ”Lyset og Farven” i 1998, og derfor bruger vi naturligvis det samme firma og farver til genopsætningen i 2021, siger hun.

Farverne ”går i kroppen”

Verner Panton ville med sine designs gerne minde os om, at vi er sansende væsener, forklarer Sara Staunsager. Og her kan museet konstatere, at udstillingen lever op til Pantons ambitioner ved bogstaveligt talt at ”gå i kroppen” på gæsterne.

– Folk beskriver stemningen som meget intens. De stærke farver præger dem følelsesmæssigt fra rum til rum, og vi har mange eksempler på, at vores gæster efter en rundvisning selv bruger helt op til 30 minutter i installationen. Man glemmer tid og sted, fordi det er en oplevelse, man ikke kan sammenligne med noget andet, siger Sara Staunsager.

Verner Panton er et af dansk designhistories største navne. Hans opsigtsvækkende brug af farver og materialevalg trodsede alle normer og traditioner, og gjorde den danske arkitekt verdenskendt. Foto: Trapholt © Stjernegaard Fotografi.
Verner Panton er et af dansk designhistories største navne. Hans opsigtsvækkende brug af farver og materialevalg trodsede alle normer og traditioner, og gjorde den danske arkitekt verdenskendt. Foto: Trapholt © Stjernegaard Fotografi.

De otte farver er navngivet i Flüggers tonesystem med tallene IN-927 til IN-934 og alle med Trapholt i navnet. Linda McBeth, Marketing Senior Project Lead ved Flügger, har været med i samarbejdet fra starten. Hun regner med, at farverne dukker op i flere private hjem, som Flügger har set det med deres Wegner og Eilersen farver.

–Verner Panton farverne er spændende, fordi de er så utraditionelle og svære at finde andre steder. De går imod de afdæmpede skandinaviske farver, men folk tager mere modige farvevalg i dag. Og hvem vil ikke blive glad af at vågne og se på en væg eller en skammel i en smuk Panton farve, der måske endda matcher en original lampe, siger hun.