Bygma indfører intelligent indkøbssystem

Optimale indkøbsbetingelser, et korrekt tilpasset varelager og besparelser på fragt er nogle af de fordele Bygma-koncernen får ud af at indføre intelligent indkøbssystem. Systemet har kørt i test i otte forretninger, og rulles i starten af 2021 ud i alle Bygmas 60 forretninger.

Bygma Odense. Foto: PR.
Bygma Odense. Foto: PR.

AGR Dynamics er et islandsk udviklet system, der gennem en årrække har været anvendt i Bygmas islandske datterselskab Húsasmiðjan. Gode erfaringer herfra fik Bygmas indkøbsafdeling og IT til at vurdere systemet, der også er under implementering i Bygma AB i Sverige.

– Implementeringen er led i den digitaliseringsproces, som vi har initieret i Bygma og som vil kendetegne en stor del af aktiviteterne i den kommende strategiperiode, der kommer til at strække sig over de næste 3-4 år, udtaler Klaus Hadsbjerg, administrerende direktør for Bygma.

– Det intelligente lager- og ordrestyringssystem sikrer en optimal frekvens i bestillingerne – så der hverken er for mange eller for få varer på hylderne – og det sørger for en korrekt varebeholdning på tværs af butikkerne. Det tager også højde for varer med sæsonudsving, så vi kan have et sikkerhedslager for disse varegrupper, siger Fredrik Stuhr Pedersen fra Bygmas indkøbsafdeling.

– Alle Bygmas cirks 300 leverandører er ved at blive lagt ind i systemet, som ser 24 måneder tilbage og forecaster varebeholdningen 28 dage frem for den enkelte butik. AGR overfører beregningerne til vores ERP-system (M3), og genererer relevante ordreforslag. Det sparer tid for de medarbejdere, der bestiller varer hjem, og sikrer de rigtige mængder i forhold til kvantumsrabatter. Butikkerne skal ikke foretage sig noget, udover at den lokale indkøber skal foretage et sikkerhedstjek og godkende indkøbsforslaget.

Tilpasset den enkelte forretning

AGR Dynamics har kørt som pilotprojekt i blandt andet Bygma Odense. Her siger direktør Klaus Mertz Andersen, ”det er et supergodt system, hvor vores mest gængse varer bliver hurtigt opskrevet. Samtidig er sikkerhedslageret for ’hurtigløbere’ blevet større. Det er også en stor fordel at vi ikke længere skal ’bestille på følelser’, men at indkøbene svarer til vores helt aktuelle behov. Det er dog vigtigt at vi går ind og foretager manuelle justeringer, da systemet jo ikke kender vores butiksindretning, og ikke kan vide hvad vi reelt har plads til. Så nogle gange må vi ændre en sending til ugen efter. Men vi har stor tillid til systemet, der kommer til at lette vores hverdag på sigt”.

Det samme siger sælger Michael Stenmann Mortensen fra Bygma Nyborg, der var den første forretning, der fik AGR Dynamics til test.

– Vi skal ikke længere ugentligt gå samtlige varer igennem med henblik på minimum og maksimum bestillinger; det klarer systemet automatisk. Jeg er sikker på at det over tid kommer til at frigive tid til kunderne.