Efter en årrække med markant underskud kan Ilva i dag præsentere en omsætning for regnskabsåret 2019/20 på 1,5 milliarder kroner mod knap 1,7 milliarder kroner i 2018/19 mens resultatet af den primære drift endte på minus 10 millioner kroner, hvor det i 2018/19 endte på et minus på næsten 20 millioner kroner.

Dermed følger virksomheden den plan, der er lagt for udviklingen, hvilket glæder administrerende direktør, Rami Jensen.

– Enhver, der har fulgt Ilva, ved, at vi har været gennem nogle udfordrede år, hvor vi har taget nogle meget store beslutninger. Ikke mindst beslutningen om at sammenlægge Ilva og IDÉmøbler, så vi kunne fokusere 100 procent på Ilva-brandet, var vanskelig. Men udviklingen og årsresultatet viser, at den var rigtig, siger Rami Jensen.

Det er selv om det har krævet store investeringer at ændre navn på 32 butikker, og vænne mange kunder til, at det lokale bolighus skiftede navn fra IDÉmøbler til Ilva.

Markedsføringen er ligeledes blevet omlagt, så Ilva ikke længere sender tilbudsaviser ud til alle husstandes postkasser, men har skiftet til en mere digital strategi.

– Også på det punkt kan vi se, at vi har timet det rigtigt, i forhold til kundernes ønsker, og jeg er glad for at kunne konstatere, at Ilva er blevet endnu mere relevant for danskerne i det seneste år, fortæller Rami Jensen.

Ligesom for mange andre retailere har 2020 udviklet sig på den måde, at salget bremsede op i forbindelse med begyndelsen af udbredelsen af coronavirus, mens det efterfølgende accelererede hen over sommeren.

– Vi har haft nogle rigtig gode måneder, som vi ikke engang kan se den fulde effekt af i årsregnskabet. Det skyldes, at vi leverer mange speciallavede møbler, som er solgt, men som først bliver talt med i vores regnskab, når varen er leveret til kunden. Det betyder, at vi kan glæde os over en rigtig god begyndelse på indeværende finansår, siger Rami Jensen.

Klart mål

Og målsætningen er klar.

Rami Jensen har lovet ejerne i Lars Larsen Group, at Ilva kommer til at give overskud i regnskabsåret 2020/21.

– Ilva har været igennem en lang periode med underskud år efter år, og det er klart, at det påvirker alle medarbejdere i virksomheden. Derfor er jeg også utrolig glad for, at vi præsterer bedre end planlagt, og at vi kommer ud af indeværende regnskabsår med et overskud, hvis vi følger kurven. I form af Lars Larsen Group har Ilva en meget tålmodig ejer. Men det er klart, at alle medarbejdere i Ilva ser frem til, at vi i fællesskab kan bidrage til at øge overskuddet i Lars Larsen Group frem for at reducere det, siger Rami Jensen.

Med cirka 900 medarbejdere, 42 bolighuse i Danmark og otte bolighuse i udlandet er Ilva Danmarks største og førende detailhandel indenfor møbler og boligindretning. Ilva er hovedselskab for Third.space, der sælger indretningsløsninger til virksomheder, hoteller og feriecentre samt for IDdesign Franchise.