Autodesks hovedkontor i Montreal indrettet med farver og geometri

Autodesks hovedkontor i Montreal er indrettet af den lokale tegnestue ACDF Architecture med farver og geometri i fokus.

Autodesks hovedkontor i Montreal indrettet med farver og geometri.
Autodesks hovedkontor i Montreal indrettet med farver og geometri. Foto: Adrien Williams.

Canadiske ACDF Architecture er kendt for sin brug af “anamorfiske mønstre” og for sine usædvanlige sammensætninger af materialer. Tegnestuen har indrettet nye kontorer til virksomheden Autodesk i en ejendom, der ligger i det trendy kvarter Griffintown, der grænser op til Montreal centrum. Det 3.750 kvadratmeter store kontor består af to etager i en eksisterende kontorbygning, som huser 200 Autodesk-ansatte. Det er indrettet med en række kontorer, mødelokaler, fordelingsarealer, et spillerum, et mediagalleri og multifunktionelle områder.

Adrien Williams

Opgaven med at skabe et kontor til det globalt anerkendte firma, der er en af verdens førende leverandører af programmer til design, konstruktion og underholdning i 3D. Målet med indretning var blandt andet at bringe 3D-objekter fra Autodesk’s softwareprogrammer til live i lokalerne, for at fange essensen af ​​virksomhedens produkter og ansatte.

Adrien Williams

– Det er altid udfordrende at designe med strenge rumlige krav inden for en eksisterende ramme, bemærker Veronica Lalli, arkitekt og projektleder hos ACDF.

– Vi var i stand til at imødekomme alle behovene gennem den strategiske placering af objekter ved hjælp af kontraster i farve og form.

En bæredygtig tilgang

ACDF fokuserede på bæredygtighed ved eksempelvis at bevare så mange af de strukturelle elementer fra de eksisterende lokaler, som de kunne. Ejendommen blev 3D-scannet, og ​​ved hjælp af Autodesk’s Revit-program udarbejdede arkitekterne dybdegående analyser af alle eksisterende rum. Ved at identificere rum med kompatible kvaliteter var ACDF i stand til at minimere nedrivningsprocessen. Virksomheden bestræbte sig på at bevare de dele, der stadig gav værdi, mens de udnyttede dele af eksisterende polerede betongulve og hvide lofter som base for deres palette af materialer.

Adrien Williams

– Vi fik nogle af de eksisterende rum til at fungere for dem, og derefter designede vi nogle nye rum, der er hjertet og sjælen i projektet, forklarer Veronica Lalli.

Adrien Williams

Kontorets offentlige rum er indrettet med adskillige uformelle lounger, mure med whiteboards, præsentationsrum, og faciliteter designet til begivenheder.

Adrien Williams

Konceptuelt blev ACDF’s opfattelse af brug af former og farver inspireret af kernen i Autodesk selv. Når de vendte tilbage til virksomhedens flagskibsprodukt, AutoCad. Konceptet udfolder sig straks ved ankomsten til tredje sal i de nye kontorer, hvor elevatordøren fungerer som en indgang til receptionen, afgrænset af en sort glasfinish, skinnende epoxygulve, en baggrundsbelyst skærm samt en storskærm.

Adrien Williams

En sort “scenografisk rygsøjle” indrammer og står i kontrast til den hvide korridor, hvor billeder fra arbejdslivet hos Autodesk udstilles på den ene væg. Den korte korridor fører ind i en “gabende”, lilla stjerne, der er udviklet gennem Autodesk-software.

Hvert afgrænset rum har en bestemt funktion, hvor den lilla stjerne huser et mediegalleri for at vise et bredt udvalg af Autodesk’s arbejde, men også tjener som en passage til en multifunktionel præsentationszone med en storskærm. I tilknytning dertil er der også indrettet et lille køkken samt barfaciliteter, så lokalerne egner sig til offentlige begivenheder, mens et mere formelt køkken giver adgang til en udendørs terrasse. Det vigtigste køkkenområde er bevaret fra de eksisterende lokaler, men ACDF udvidede det med et spillerum, der visuelt defineres af dets rigelige naturlige lys og dens fileterede geometri, hvilket skaber farverige, geometriske siddepladser og afrundede blå vægge og loft.

Farverig, geometrisk effektivitet

Hver korridor fører til et andet objekt og en anden farve på kontoret, der rummer i alt seks farvezoner fordelt på to etager.

Adrien Williams

– Ideen var at skabe et flydende rum, hvor du i enhver korridor kan vende dig mod objekter og farver for at få en henvisning til, hvor du er, forklarer Veronica Lalli.

Adrien Williams

– Vi ønskede ikke, at folk skulle finde sig selv på et uigenkendeligt sted i forhold til grundplanen, hvor de ikke kunne placere sig selv, hvilket er noget, der ofte sker i åbne layoutkontorer.

Adrien Williams

På andet niveau skiftede ACDF’s fokus til funktionalitet i forhold til den daglige drift af virksomheden. Autodesks medarbejdere arbejder i små grupper, hvilket kræver masser af zoner og rum. Virksomheden spillede igen med geometriske former og former for at udvikle en række celler, der bryder de åbne rum. De strategisk placerede celler definerer en række intime zoner, samtidig med at konceptet om en åben plads opretholdes. Hver zone er som et individuelt bykvarter, der identificeres unikt ved form og farve, og som tager navn fra det geometriske objekt, der definerer det. Gulvtæpper giver en slags krusende virkning, som om hvert unikt objekt er blevet droppet ind i rummet, med farvemønstre, der definerer overgange fra den ene zone, og derved gør det nemmere at finde rundt.

Adrien Williams

For at afslutte den funktionelle adskillelse af hvert rum fra det tilstødende rum og fra de omgivende lukkede kontorer inkluderer prikken over i’et akustisk naturlig uldfilt indpakket omkring hver geometrisk celle, hvilket resulterer i tætsluttende afslappede mødekroge rundt om bælterne. ACDF var i stand til yderligere at isolere lyden i hver zone gennem bevaring af nogle eksisterende akustiske loftsplader og med tilføjelse af tæpper.

– Vi var i stand til at skabe en række multifunktionelle rum, der imødekommer klientens behov, mens vi indpakkede dem i omfavnelsen af ​​et større rum, afslutter Veronica Lalli.

– Samlet fanger rummet essensen af ​​det, Autodesk handler om.