Aarhus Kommune indfører e-handel på genbrugsmøbler

Som første offentlige arbejdsplads indfører Aarhus Kommune nu E-handel på genbrugsmøbler – både egne og leverandørers. Tiltaget er en direkte udløber af kommunens nye bæredygtige møbelstrategi. Det nye tiltag skal give bedre ressourceudnyttelse, mindre affald, økonomisk gevinst og mindre CO2-aftryk.

Aarhus Kommune går i front med den grønne omstilling. Fremover kan kommunens mange afdelinger og institutioner nu elektronisk bestille genbrugsmøbler til eksempelvis kontorer, kantiner og undervisningslokaler eller opslagstavler og whiteboards gennem e-handelssystemet TrueTrade. Det gælder både kommunens egne overskudsmøbler og genbrugsmøbler fra møbelleverandørerne Scan Office og jkOffice – og flere leverandører er på vej.

Det nye tiltag er helt i tråd med regeringens nye strategi for grønne offentlige indkøb, der stemmer fint overens med Aarhus Kommunes bæredygtige møbelstrategi, som kommunen er i fuld gang med at føre ud i livet.

– Vores afdelinger og institutioner vil gerne være bæredygtige og give deres overskudsmøbler videre til kolleger på tværs af kommunen. Men der har manglet en nem måde at gøre det på. Vores møbelleverandører har på samme måde adgang til mange genbrugsmøbler, men har manglet afsætningskanaler til det offentlige. Vi slår nu to fluer med ét smæk og giver adgang til at både interne og eksterne genbrugsmøbler fremover kan handles på vores e-handelssystem. Det er et oplagt bevis på, at kommuner og leverandører kan opnå miljømæssige og forretningsmæssige gevinster når vi går sammen – og et godt skridt på vejen mod grønne indkøb for en grøn fremtid, siger borgmester i Aarhus Kommune, Jacob Bundsgaard.

Møbelleverandørerne er selvsagt også begejstrede for den nye forretningsmulighed.

– Scan Office har i tre år arbejdet efter et totaløkonomisk koncept og kan derfor fuldt ud dække kommunens bæredygtige, cirkulære grønne indkøb af nye såvel som brugte møbler. Når vi leverer totalindretning af kontordomiciler, så opkøber, rengør, og istandsætter vi de overskydende møbler. I dag råder vi over cirka 7.000 kvadratmeter fyldt med overskudsmøbler – et godt alternativt til fabriksnye møbler – klar til hurtig levering. Dette punch-out system på secondhand møbler er efter vores vidende aldrig set før i Danmark og er en revolution hos Aarhus Kommune, som igen er first mover inden for den bæredygtige fremtid. Stor ros og respekt til Aarhus Kommune for at skubbe på os alle om at værne om natur og mennesker, siger salgsdirektør Jan H. Berthelsen, Scan Office.

– jkOffice arbejder på alle områder/processer med en bæredygtig tilgang. Det gælder salg af nye møbler. Det gælder salg af brugte møbler. Det gælder udlejning af både nye og brugte møbler, supplere daglig leder Morten Broberg, jkOffice.

– Med bæredygtighed gennemført på alle områder, sikrer jkOffice lavest mulige CO2-udslip med højeste grad af recirkuleringselement til gavn for klimaet. At Aarhus Kommune digitalt samler og muliggør handel af brugte møbler internt i kommunen og med professionelle aktører, ser vi som et meget vigtigt skridt i den rigtige og bæredygtige retning. Vi er stolte over at kunne samarbejde med Aarhus Kommune, som foregangskommune på den grønne omstilling.

Aarhus Kommune indkøber nye møbler for cirka 45 millioner kroner årligt. Kommunens bæredygtige møbelstrategi blev vedtaget af byrådet den 29. april 2020.